Åter till verkligheten!

Hej alla, det har varit påsk och jag som många andra har haft lång ledigt, jag tillbringade min ledighet i stugan med Simon, Victoria och Martin jag har haft en bra tid där! :) 

På torsdag fick jag veta vad som är fel på Bruno på sätt och vis...
Han har inte foder allergi det är luftburet om man ska säga så. Dom vanliga sakerna brukar vara kvalster, jästsvamp, gräs, snömögel mm

Det som finns att göra med Bruno är antingen att försöka göra sitt bästa att han kan leva ett lite lättare liv med många provtagningar och i slutet blodprov så man får veta exakt vad han är allergisk mot så man kan framställa ett serum..

70% av fallen fungerar det på för att lindra lite av klådan men han blir aldrig klådfri.
Beroende på hur många saker han är allergisk mot och hurdana reaktioner han får så bestämmer det hur mycket Medeciner han behöver på sidan om sitt vaccin dom gör.

Veterinären sa att det kostar mycket att göra det här som exempel kostar blod provet endast 4000kr.
Serumet (vaccinet) kan kosta från 1500kr-7500kr beroende på hur mycket ingredienser dom behöver, plus kostnaden för dom andra provtagningarna.

Just nu äter Bruno en stark kortisondos i 30 dagar, kortison i flytande form som ska droppas i öronen, två olika rengöringsmedel till öronen som ska varieras varannan dag, han har kortison spray som ska sprayas på tassen vid behov = om tassarna spricker upp och blöder. Han har antiseptiskt schampo som man ska schamponera tassarna varje dag och låta dom stå i 15 minuter. 

Det är det "enda" han har just nu i medecin form. 

Så det jag förbereder mig för är att låta Bruno få springa över regnbågs bron,
För han aldrig kommer bli frisk och han kommer få leva på Medeciner.
Efter den här 30 dagars dosen så tar det ca 1-2 veckor så kommer allt tillbaka.
Jag anser det inte som ett hälsosamt liv att leva på Medeciner och klåda som blir ändå uppvakning av vet mm..

För mig känns det som att många tror jag "vill" sätta bort honom för att det kostar pengar. Ja på sätt och vis så är det penga mässigt den här månaden kostade han 960kr med allergifoder 1100kr Medeciner, 1500kr vet besök. Så han har kostat över 3000kr den här månaden. För ca två månader sen kostade han endast 5000kr för öron spolning sen plus andra kostander medecin och mat mm.

Det kostar att ha djur men jag sätter inte så mycket pengar på mig själv alls förutom på räkningar och mat sen har jag inte råd med annat för allt går på Bruno.

Mest av allt tänker jag på, hurdant liv lever Bruno?
Han kan inte springa för mycket på snö det gör ont i tassarna, vissa dagar får man släpa honom ut på promenad för han trippar fram av smärta.
Han kan vara säng liggandes för han har ingen ork i kroppen.
Han kliar sår i öronen så det blöder och vätskas från dom.
Han har ingen päls på tassarna för han gnagar bort det.
Hans päls är grå och glanslös.

Vissa dagar är han som vilken hund som helt som älskar livet...
Men allt för många dagar ser jag honom skamsen, ser honom i smärta, han vill inte leka och är inte alls i svängarna och dom dagar det är öron dag då är han sur och har ont hela dagen. Och nu är det 30 dagar i stäck två gånger per dag dessutom.

Han är ett år och fem månader idag hur kommer hans liv se ut som två eller kanske tre år? Om hans liv just nu har bara handlad om att vara sjuk sen dag ett jag skaffade honom hur bra liv kommer han ha när han blir gammal, kommer han bli gammal? För redan nu vissa dagar så är han som en 9årig hund som knappt kan gå..

Då frågar jag er, är det här ett liv för en hund? Är det värt för mig att betala ca 10,000kr till för att få ett svar på vad han är allergisk mot och eventuellt betala 1500kr-7500kr antingen varje månad eller per kvartal för att endast minska lite av klådan och sen ska han äta medecin resten av livet? 
Är det ett hundliv som han lever idag? 
Jag valde inte en sjuk hund.

Det här får han idag varje dag! 









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: